7 verktyg som gör dig produktiv på riktigt

Jag tänkte fortsätta på det spåret och tipsa om 6 verktyg som hjälper mig att vara produktiv under min dag.
Lästid: 6 min
Alexander Larsson
Tillbaka till bloggen
Tips om produktivitet

Det kan kan ju tyckas låta som en självklarhet att produktivitet är a och o för att få saker gjort. Men det är verkligen individuellt hur man gör för att hålla sig produktiv. Nyligen läste jag en intervju på Academic Works blogg med riktigt bra tips från min tidigare kollega, produktivitetsmästaren Therese Stenson, om hur hon håller sig produktiv med hjälp av Time Management. Jag tänkte fortsätta på det spåret och tipsa om 7 verktyg som hjälper mig att vara produktiv under min dag.

 

1. Evernote - Anteckningsblocket med extra allt

Evernote produktivitetHelt klart grunden i mitt dagliga produktivitetsstöd. Det kan låta underligt att vara så lyrisk över ett anteckningsprogram, men har du provat Evernote så kommer du troligtvis aldrig lämna det! Evernote låter dig skriva, fotografera, dela anteckningar, kommentera på varandras anteckningar, möjlighet att klippa ner från webben direkt och allt detta med en magiskt bra sökfunktion och allt detta synkat oavsett vilken enhet du använder. You name it, den har allt för dig som vill ha koll på dina antecknigar!

 


2. Things - En to-do-list med GTD-metodik

Things produktivtetEn av mina fantastiska vänner på UCIT, Fredrik Ljungdell, är något av en produktivitetsguru och det är från honom jag fick nys om GTD (Getting Things Done). En metodik som är så enkel så att man nästan avfärdar den till en början. Det handlar kortfattat om att sluta fylla huvudet med allting, samla ihop det, prioritera det och aldrig multi-taska. Things är i sin tur den ultimata appen och tjänsten för att få detta att fungera och slippa post-its.

 


3. Slack - Få assistenten du alltid velat ha

Slack produktivitetSlack är i grund och botten en tjänst som låter dig arbeta som ett socialt intranät i teamet. Men… den har också världens häftigaste robotassistent ”slackbot” som du kan programmera för att bli din alldeles egna produktivitetsassistent. Du kan få den att påminna dig om uppgifter, fråga hur det går, samla in information när du behöver det och ja… det mesta om du bara har lite fantasi!
 
 
 



4. IFTTT - Automatisera det repetitiva

IFTTT produktivitetSitter du ofta och gör repetitiva saker på webben? Själv vill jag bland annat ha koll på lite olika nyhetssidor och jag vill veta om det ska regna utan att riskera att jag glömmer att kolla det. Detta har jag löst genom en inställning på IFTTT som gör att när New York Times publicerar en teknikrelaterad artikel som blir populär (många spridningar eller läsningar) så får jag ett mail om det. Och om väderleken säger att det ska regna imorgon så får jag ett mail om det också. Lite nördigt men jag får väl stå för det :)

 


5. RescueTime - Vågar du se var du faktiskt lägger din tid?

RescueTime ProduktivitetTycker du att dagarna bara flyger förbi utan att riktigt veta vad du har gjort? Vågar du ta reda på var du egentligen lägger din tid under dagen då?
RescueTime registrerar hur mycket tid du lägger i webbläsaren och hur mycket tid du lägger på olika sidor. Den mäter även hur mycket tid du spenderar i olika program och applikationer på datorn. Vill du dessutom ha stöd av RescueTime så kan du göra så att den plingar till när du har spenderat för mycket tid på en viss uppgift eller till och med blockera aftonbladet under vissa tider om du har lätt för att fastna där.



6. Dropbox - Vem kan låta bli att nämna Dropbox?

Dropbox produktivitetKan man prata om produktivitet utan att nämna sömlöst synkade fantastiska tjänster för molnlagring? Man kan så klart ha åsikter om vart datan lagras och vad den i sin tur används till. Men om du använder Google Drive, Dropbox, box.com, iCloud eller OneDrive spelar mig ingen roll. Grunden är att du ska göra dig själv en tjänst och låta ditt arbete och dina filer vara lagrade på ett sätt som inte gör dig beroende av vilken enhet du jobbar på, vad klockan är eller var du befinner dig. Det kommer att frigöra hela ditt digitala liv.


7. Trello - Kanban som drag-and-drop 

Trello produktivitet Mycket enklare än så här blir det inte att lägga upp och sköta kanbanprojekt. Kanban är en metod för att driva utveckling eller projekt och enkelt förklarat kan man säga att den består av ett antal, av dig själv, utvalda faser där du förflyttar uppgifter från start till mål beroende på var i processen de är. Helt enkelt ett briljant sätt att hålla koll på vilka delsteg som behöver genomföras i ett visst projekt och hur långt projektet har kommit. Tack till Daniel Bergman och produktivitetsbloggen för tipset om Trello!


 

Har du fler tips eller verktyg som håller dig produktiv? Fyll gärna på i kommentarsfältet!


Låt oss veta vad du tycker!

Har vi rätt eller är vi ute och cyklar?

Prenumerera på artiklar

Relaterade artiklar

Blanda häxa på personalen - bygg tvärgrupper

Blanda häxa på din personal! Sätt samman personer från olika avdelningar i tvärgrupper för att fånga in allas åsikter och behov
Läs artikeln

Upphandla molntjänster: Engagerade användare är nöjda användare

Genom att utföra workshops, medarbetarundersökningar och djupintervjuer med dina medarbetare kan du köpa in IT-system anpassade efter deras behov
Läs artikeln

Bli en bättre mötesdeltagare på 3 minuter

Det du kan göra för att bli en bättre mötesdeltagare är två enkla saker, var mentalt närvarande och ta med dig de få saker du måste agera på efter ...
Läs artikeln