Samspelet mellan HR och IT

Fungerar samspelet mellan HR och IT? I det här inlägget lägger vi fram våra funderingar kring tekniska verktyg och vem som ansvarar över dem.
Lästid: 3 min
Robin Vendel
Tillbaka till bloggen

Samspelet mellan HR och IT

Det är det otroligt viktigt att samspelet mellan HR och IT fungerar. I vissa situationer och hos vissa företag så är det tyvärr så att avdelningar agerar i frånvaro från varandra. 

Men hur skulle det se ut om det är arbetsverktygen som hindrar produktiviteten?

Erbjuder vi alla medarbetare rätt verktyg för att att kunna vara produktiva i sitt arbetssätt eller är verktygen en bromskloss; och erbjuder vi de bästa verktygen för att attrahera de bästa medarbetarna?

Om vi jämför att man med rätt IT-verktyg kan utföra sitt jobb på bästa sätt med att man har ett friskvårdsbidrag för att hålla sig frisk och närvarande?
 
Om du tränar och har en god hälsa kommer du ha mindre frånvaro från ditt arbete. 
Om du har bra IT-verktyg så du kan utföra ditt arbete på kortare tid och få mer gjort. 
 

Är det då IT eller HR som skall vara ansvariga för de IT-verktyg som erbjuds i företaget faktiskt används?

Jag har själv funderat mycket på det här. Det  jag har kommit fram till; och det jag rekommenderar dig som jobbar med tekniska verktyg att utgå ifrån är följande:
 
  • Om du hittar en ny tjänst eller ett nytt verktyg som gör att du arbetar bättre, gå till HR. 
  • Om det är en befintlig tjänst eller verktyg som inte fungerar eller om du hittar förbättringspotential i dina tjänster/verktyg, gå till IT.
 
Samma rekommendationer gäller till dig som är HR- eller IT-ansvarig. Kommer en medarbetare och tar upp en ny tjänst som de tror skulle underlätta deras arbetsdag; ta till dig informationen och dubbelkolla själv med IT om det här är något som ni kan arbeta med, för att sen såklart föra vidare informationen till personen som kom till dig. 
 
Så vad ska man tänka på som IT- eller HR-ansvarig?
  • Kommunicera ofta med till exempel tvärgrupper mellan HR och IT.
  • Se till att era strategier stötar varandra, och att målet är enligt företagets verksamhetsstrategi.
  • Se till så att ni har samma syn på de verktygen som ni erbjuder era medarbetare och hur de ska användas.
  • Prata med era medarbetare kontinuerligt; framförallt nya medarbetare i organisationen för att säkerställa att de som kommer in som nya i organisationen har fått tillgång och utbildning i de verktygen som de ska arbeta i.

Med det här sagt så hoppas jag att du har fått lite att fundera på, och hör gärna av dig om det är någonting du undrar över! 

Låt oss veta vad du tycker!

Har vi rätt eller är vi ute och cyklar?

Prenumerera på artiklar

Relaterade artiklar

Vikten av internlansering

En förändring av ett arbetssätt som drivs av positiva upplevelser inleds med förståelse. Förståelse skapas genom tydlig information och kommunikation.
Läs artikeln

Att skriva en digital strategi - del 4: Efterlevnad och lansering

När strategin väl är skriven så påbörjas det verkliga arbetet med att uppnå de mål som satts i strategin.
Läs artikeln

Blanda häxa på personalen - bygg tvärgrupper

Blanda häxa på din personal! Sätt samman personer från olika avdelningar i tvärgrupper för att fånga in allas åsikter och behov
Läs artikeln