Dominera din bransch med rätt förändringsarbete

Med rätt projektstruktur kommer du dominera din bransch. Ett projekt där projektledare och projektägare förstår varandra blir mer framgångsrikt.
Lästid: 4 min
Ali Malek
Tillbaka till bloggen

Change Management hur gör man?

Som projektledare har jag stött på alla möjliga typer av projekt. Jag har arbetat inom kommuner, fackföreningar och privata sektorn. Överallt pratas det om att driva projekt; driva förändringsarbete. Man pratar om framgångsrika projekt som om det var en beställningsvara från en butik på nätet. 
Ofta ser dock verkligheten lite annorlunda ut. Alla företag drömmer om framgångsrika projekt som leder till förändring, ökad omsättning, frigörande av tid. Men det är inte alltid man till 100% förstått vad ett projekt innebär.

Ett Business Case, BC, är ofta grundstommen i ett projekt. Där ska projektledare och projektägare samla de gemensamma målen, omfattningen, kostnaderna, riskerna, tidsplanen etc. Det ska vara ett levande dokument som ändras och uppdateras under projektets gång när det behövs. Det är även det dokument som projektet kommer mätas mot vid avslut för att bedöma om det har lyckats eller inte. Men tyvärr ser vi som arbetar i projekten ofta att ett BC saknas eller att de skapas ett utkast i samband eller EFTER att ett projekt har startat. Ett väl förberett och bearbetat BC är otroligt viktigt för ett framgångsrikt projekt, men förutom detta anser jag att ett BC även säger en del om företaget och ledningen.
Dominera din bransch

Företagen som tidigt förstår vikten av förarbete och en genomtänkta plan har även i många fall förstått vad som krävs för att dominera i sin bransch.

I den vardagliga verksamheten är ett projekt oftast inte bara ännu ett fristående projekt (även om det ibland kan kännas så), utan en del av en större strategi. Denna strategi är självklart väldigt omfattande och kan beröra allt från personalfrågor, budget, vision, mission, värderingar och IT etc.
Men stort sett innebär strategin en förståelse för:
  • Sin egen verksamhet. Många företag har inte riktigt förstått sin egen kärnverksamhet eller vad som gör dem unika.
  • Den marknad man verkar i eller vill ta sig in på. Via omvärldsanalys eller med hjälp av kunnig hjälp utifrån.
  • Vilken teknik som finns tillgänglig och hur den passar företaget. Nya tekniska lösningar utvecklas veckovis och man måste veta vilka av dessa som kan hjälpa oss ta nästa steg snabbare, lättare, bättre etc. Bara för att det är nytt behöver det inte vara bättre.

De företagen som har koll på dessa punkter kommer inom kort att öka gapet till sina konkurrenter.

Alla drömmer vi om den perfekta projektstrukturen och en dag hoppas jag att alla kommer dit, men fram till dess bör vi höja blicken lite för att se det stora perspektivet för verksamheten. De företag som lyckas samla sin ledningsgrupp under samma tak och hittar ett gemensamt språk för VD, IT, HR, ekonomi med flera är de företag som fullt ut kommer förstå nyttan av sina projekt. Det är dessa företag som kan sätta de rätta målen, kostnaderna, tidsplanerna och riskerna för sina projekt. De förstår att varje projekt är en otroligt viktig del i ett större pussel som kommer bidra till en branschledande position.
Här kommer UCIT’s tre tips innan nästa projekt:
 
1-   Kommer projektet direkt eller indirekt hjälpa er nå era uppsatta verksamhetsmål?
2-   Tänkt efter FÖRE projektstart.
3-    Förankra projektet i organisationen innan, under och precis innan avslutandet. Oftast en stor miss som kan bli kostsam, ett ämne jag kommer återkomma till.
 
Jag hoppas att du har fått lite att fundera på gällande projekt, och vad som krävs för att det ska bli ett framgångsrikt. 

Låt oss veta vad du tycker!

Har vi rätt eller är vi ute och cyklar?

Prenumerera på artiklar

Relaterade artiklar

Change or die - 3 måsten för att lyckas med ditt digitaliseringsprojekt

Hur gör man då för att lyckas med digitaliseringsprojekten? här kommer mina tre tips:
Läs artikeln