Hur bra känner du din organisation?

Det är med hjälp av digitaliseringen lätt att läsa om produkter, tjänster, ladda ner guider och verkligen sätta sig in i ett företags erbjudande innan man ens behöver träffa företaget.
Lästid: 3 min
Robin Vendel
Tillbaka till bloggen

Jag har jobbat med försäljning en stor del av mitt liv och för ett tag sedan var jag och lyssnade på ett otroligt intressant seminarium med Morten Brandt. Morten som har forskat om försäljning har ställt sig frågan "vad gör de bästa säljarna annourlunda än de andra?"

Den första av Mortens slutsatser var att vet de flesta kunder idag vet vad de vill ha redan innan de träffar säljaren första gången. Det är med hjälp av digitaliseringen lätt att läsa om produkter, tjänster, ladda ner guider och verkligen sätta sig in i ett företags erbjudande innan man ens behöver träffa företaget. 

de flesta företag köper in de tjänster som beställaren vill ha istället för de tjänster som organisationen behöver

En annan sak som Morten kom fram till är att kunden ofta vet vad de vill ha men inte vad de behöver. Det betyder att de flesta företag köper in de tjänster som beställaren vill ha istället för de tjänster som organisationen behöver. Det i sin tur gör att tjänsterna inte används på rätt sätt eller i värsta fall inte alls.

Det är därför otroligt viktigt att man tar reda på organisationens verkliga behov innan man tar beslut om vad man ska investera i för tjänster.  Hur gör man då för att ta reda på vad organisationen behöver och inte vad den vill ha?

1. Gå till slutanvändarna. 
Det vill säga medarbetarna eller dina kunder som kommer använda tjänsten.

2. Förstå hur de arbetar idag.
På vilket sätt utför de sina uppgifter, var finns flaskhalsarna och på vilket sätt kan de bli mer produktiva i vardagen?

3. Gör en behovsworkshop. 
Involvera olika medarbetare och kunder där ni fokuserar på hur ni idag kan bli mer produktiva med hjälp av varandras erfarenheter. Hjälp dem gärna att måla upp en vision om hur de kan arbeta i framtiden.

När du har tagit reda på dina verkliga behov så kommer du att kunna köpa in rätt tjänster till dina medarbetare och de kommer i sin tur då att jobba med verktyg som hjälper dem i vardagen. Dina medarbetare kommer att tycka sitt jobb är enklare, ha möjlighet fokusera på rätt arbetsuppgifter och vara mer produktiva när de har verktyg som stöttar deras arbetsdag.

Guide till behovsanalys för IT-upphandling

Låt oss veta vad du tycker!

Har vi rätt eller är vi ute och cyklar?

Prenumerera på artiklar

Relaterade artiklar

IoT: hot eller möjlighet?

Vad betyder teknikbegreppet Internet of Things och hur ser framtiden ut? I det här blogginlägget får du ta del av praktiska exempel och ...
Läs artikeln

Coolifiering genom teknik - vår planets räddning?

Teknik är svaret på så många frågor idag. Är det även svaret på hur vi ska rädda vår planet?
Läs artikeln

3 anledningar till varför du ska upprätta en digital strategi!

Varför ska du upprätta en Digital Strategi och hur gör man för att den ska hjälpa er att nå bolagets affärsmål?
Läs artikeln