4 saker större organisationer kan lära sig av start-ups

Alla som har varit med hos ett bolag i ett tidigt skede känner till den ”magiska” atmosfär man kliver in i varje morgon. Är detta dagen vi får vårt stora genombrott? Man lever i en liten bubbla där man i varje stund funderar på vad man kan förbättra, ändra och optimera.
Lästid: 5 min
Ali Malek
Tillbaka till bloggen

photodune-8540082-concept-of-online-marketing-components-and-strategy-l-612529-edited

Som människor reagerar vi alltid på ett av två sätt när vi börjar bli framgångsrika, antingen så utnyttjar vi vårt momentum och går framåt i ännu mer rask takt, expanderar och utvecklar vår verksamhet eller så blir vi nöjda och börjar slappna av eller som det kallas i folkmun: vi blir ”fat and happy.”

Alla som har varit med hos ett bolag i ett tidigt skede känner till den ”magiska” atmosfär man kliver in i varje morgon. Är detta dagen vi får vårt stora genombrott? Man lever i en liten bubbla där man i varje stund funderar på vad man kan förbättra, ändra och optimera.

Efter att själv både ha jobbat och utfört uppdrag hos stora organisationer har jag samlat på mig fyra saker som jag upplever att jättarna kan lära sig av start-ups och inte bör glömma bort som stora organisationer:

1. VÅGA TA RISKER

Under tider som dessa med ekonomisk osäkerhet är det enkelt att välja det säkra före det osäkra. I Bloombergs årliga rankning över världens mest innovativa länder kom Sverige tvåa (slagen av Sydkorea men före USA, Tyskland, Japan mm.) Detta visar på att det finns många i det här landet med bra idéer som vågar ta chansen och jaga sina drömmar. Som nystartat bolag nöjer man sig inte med system som bara ”fungerar”. Man vill ha det bästa för man vill vara den bästa. Det uppnår man inte genom att gång efter gång välja den säkra vägen.

2. SLUTA ALDRIG ATT VARA HUNGRIG

Alla har olika tycke om USA men det är ett helt land som är uppbyggt efter mottot ”live the american dream”. Alla drömmer om att från botten kämpa sig upp, steg för steg, tills man har nått sin vision och sin dröm. Det är få krafter som är så starka som att ha en vision och en tydlig plan för att uppnå den. I ett mindre bolag får denna hunger efter att nå det man tror på alla att vara lite smartare och lite mer produktiva. Sluta aldrig att vara hungrig och utmana din bransch.

3. VAD KAN VI GÖRA FÖR ATT VÄXA?

Det är en fråga som återkommer på alla månads-, kvartals- och årsmöten de första åren i mindre bolag. Man diskuterar vad som har hänt på marknaden, vad konkurrenterna gör och vad det har kommit för nya verktyg och system som kan underlätta arbetet. Unionen skrev nyligen en rapport baserat på frågor till ca 2000 tjänstemän som visade att 90 % inte tycker att deras IT-system fungerar som de ska. Detta kan vara en bra startpunkt att lösa om man vill växa som bolag.

4. DET SKA VARA KUL ATT GÅ TILL JOBBET

Även om denna punkt kan låta som en klyscha är det en av de absolut viktigaste punkterna för alla medarbetare, såväl chef som anställd. Enligt många undersökningar väger glädjen att gå till jobbet mycket högre än exempelvis lön. Vad som gör det roligt att gå till jobbet varierar självklart från bolag till bolag och från person till person. Men en viktig del av det, oavsett om man är ett nystartat eller redan etablerat bolag med flera hundra anställda, är vikten av att medarbetarna befinner sig i en professionell miljö med professionella arbetsverktyg. Att lämna hemmet med fri surf i sin iPhone 6 för att på jobbet sedan få sitta framför en otymplig skärm och en gammal Nokia med 0.5GB surf i månaden är en bra start om man som ledning vill fylla sin mailkorg med klagomål om arbetsmiljön. Sluta aldrig att arbeta för att ge varje individ de bästa verktygen för att kunna utföra sina uppgifter, där sitter otroligt mycket kraft!

Tyck till, dela, kommentera eller hör av er om ni har åsikter eller frågor!

Låt oss veta vad du tycker!

Har vi rätt eller är vi ute och cyklar?

Prenumerera på artiklar

Relaterade artiklar

IoT: hot eller möjlighet?

Vad betyder teknikbegreppet Internet of Things och hur ser framtiden ut? I det här blogginlägget får du ta del av praktiska exempel och ...
Läs artikeln

Coolifiering genom teknik - vår planets räddning?

Teknik är svaret på så många frågor idag. Är det även svaret på hur vi ska rädda vår planet?
Läs artikeln

3 anledningar till varför du ska upprätta en digital strategi!

Varför ska du upprätta en Digital Strategi och hur gör man för att den ska hjälpa er att nå bolagets affärsmål?
Läs artikeln