Mobila stödtjänster i arbetet är inte en fördel...

Mobila stödtjänster är inte bara en fördel, de är en förutsättning för att ens kunna existera som företag i framtiden.
Lästid: 4 min
Alexander Larsson
Tillbaka till bloggen

Mobila stödtjänster i verksamheten

Ni som inte känner mig trodde kanske nu att ni äntligen skulle få läsa bevisen för varför ni inte behöver genomföra den där jobbiga omställningen från IT (den gamla skolans IT) till Enterprise Mobility (den nya skolans IT). De som känner mig vet dock att jag är en stor förespråkare av att göra det mesta mobilt. Det jag vill ha sagt med rubriken är att mobila stödtjänster i arbetet framöver inte är en fördel; det är en grundläggande förutsättning för att ens kunna existera som företag i framtiden.

Bakgrunden till denna omställning kommer faktiskt från ingen mindre än oss själva. Var och en av oss som privatkonsumenter. Det finns ett otroligt konsumentdriv för mobila tjänster. Idag sköter jag det mesta från min mobil; bank, sociala medier, bokar bord, ringer, chattar, läser nyheter, beställer mat, tittar på film, lyssnar på musik, påminnelser för att ta sina vitamintabletter.

Jag har bannemig till och med försökt outsourca min träning till mobilen ett antal gånger men där kommer jag tyvärr gång på gång fram till att det är en av de saker där jag ändå måste lyfta på rumpan och börja röra benen för att det ska hända något.

Allt det vi idag kan göra utanför arbetet med våra mobiler gör att många kommer till vårt arbete med en besvikelse. En besvikelse över att det inte är lika enkelt och mobilt som det är när jag är utanför arbetsplatsen. På samma sätt som vi har vant oss vid en enkel digital vardag så måste arbetsgivare göra det enkelt för personalen att göra sitt jobb på ett produktivt sätt med hjälp av rätt verktyg. Detta gör att det idag krävs att ni som företag har en tydlig strategi för hur innovation i ert arbete och er affär ska ske med hjälp av mobila stödtjänster och detta ställer helt nya krav på ledningsgrupper.

Här kommer 5 frågor som varje IT-chef, CIO och ledningsgrupp bör ta upp på agendan:
  1. Har ni en definierad mobilitetsstrategi som tydligt överensstämmer med er strategi för verksamheten?
  2. Är mobilitetsstrategin väl förankrad i organisationen och tydligt vem som har ansvar för vad?
  3. Har ni en styrgrupp för er mobilitet som där nyckelpersoner och avdelningar finns representerade?
  4. Finns det en avsatt budget för att utveckla er mobilitetsstrategi?
  5. Tillför era mobila lösningar det värde som verksamheten önskar och efterfrågar?

Svarar du ja på mer än tre frågor så har du nog lika mycket som jag att tacka mobiliteten, för då vet du hur mycket enklare arbetet blir om det finns en funktionell och relevant mobilitetsstrategi på arbetsplatsen. Med rätt verktyg kan nämligen dina medarbetare få ut så mycket mer av sin arbetsplats, vilket kommer synas i bland annat minskade kostnader. 

Svarar du inte ja på mer än tre så vill jag passa på att gratulera dig. Du har mycket jobb men också den roligaste och mest givande utmaningen framför dig. När allting är klart kommer du kunna släppa den metaforiska IT-brandsläckaren och ta ett djupt andetag, för då är du redo för framtidens medarbetare och framtidens arbetsplats.

Låt oss veta vad du tycker!

Har vi rätt eller är vi ute och cyklar?

Prenumerera på artiklar

Relaterade artiklar

Svante Randlert - "förändringskultur istället för strukturer för förändring"

Rätt människa på rätt plats som vet vad de ska göra och älskar att göra det. Läs tipsen från Svante Randlert i vår intervju.
Läs artikeln

Intervju med Heléne Lidström, Författare till "Det nya arbetslivet"

Intervju med Heléne Lidström, författare till Det Nya Arbetslivet. "Ledningen behöver vara med på det och agera förespråkare och förebilder i ...
Läs artikeln

3 viktigaste 2017. Vad är DW, BOT och AI?

Vill du veta vilka trender du måste hänga med på 2017? ta en titt på dessa områden för er digitala arbetsplats.
Läs artikeln