Svante Randlert - "förändringskultur istället för strukturer för förändring"

Rätt människa på rätt plats som vet vad de ska göra och älskar att göra det. Läs tipsen från Svante Randlert i vår intervju.
Lästid: 6 min
Alexander Larsson
Tillbaka till bloggen

Svante Randlert är föreläsare och Business & People Advisor på Academic Work. Han har agerat rådgivare till flera av landets mest välrenomerade ledningsgrupper och han är en av endast fyra personer, av totalt 1000 föreläsare, som fått maxbetyget 5.0 av nätverket Close. Den 2 juni föreläser han för flera av landets främsta och mest nyfikna ledare på Future of Work i Stockholm.

Ett samtal med Svante Randlert, Business & People Advisor.

När jag ser dig föreläsa eller pratar med dig så upplever jag ett otroligt engagemang för frågan om hur man blir en bra arbetsplats, var kommer detta ifrån?

- Någonstans så är grunden i ett bolag ändå engagerad personal. Engagerade människor gör alltid störst skillnad, är du inte engagerad eller nöjd så gör du heller ingen förändring. Kärnan i all framgång för bolag är engagerad personal, punkt slut. Och två saker som är väldigt tydliga när man titta på forskning kring arbetsplatser och ledarskap är att energi och tydlighet är de centrala punkterna. Så när jag själv står på scen försöker jag såklart leva lite som jag lär och se till att visa just energi och tydlighet.

Vad är det mest värdefulla ett företag måste förstå för att lyckas med en bra arbetsplats?

- Ledningen kan såklart ha en plan men det är vad cheferna gör som utgör skillnaden. Cheferna är jätteviktiga, säkerställ att rätt person är på rätt plats. Har vi fel människor så spelar det ingen roll hur mycket vi försöker engagera eller utveckla dem.

- I min roll som Business & People Advisor brukar jag jämföra företag med hur fotbollslag fungerar. Varje fotbollslag har en spelidé och det är utifrån spelidén som man sedan formar vilka spelare man tar in. Tittar man då på företag så kan man säga att deras Business Plan är själva spelidén och deras People Plan är vilka spelare vi ska ha in för att lösa vår Business Plan. Men då är utmaningen; om jag träffar tio koncernchefer så har tio av tio en Business Plan men en av tio en People Plan som är kopplad till sin Business Plan. För mig handlar en Business Plan om varför vi finns och vad vi ska sälja, och då behöver man en People Plan för att kunna veta vem vi ska ha och hur vi säkerställer att vi uppfyller den planen.

Vilka är de bästa exempel på lyckade arbetsgivare som du har hört eller varit med om?

- Många av de som är bäst på att vara attraktiva arbetsgivare är det som har funnits 10-20 år. För flera av dem ligger People to People i deras DNA, det är det som har tagit dem dit de är och det är också det som gör att de orkar hålla kvar. People to People får aldrig vara en aktivitet, det måste bli en del av ert DNA för det är i slutändan så att er Business faktiskt är era People.

Men om man inte riktigt har det i sig som företag hur tävlar man då mot de där spelarna som Spotify, Google eller Klarna?

- Det går knappt. Man måste ha en förändringskultur och inte bara strukturer för förändring. Många företag är för traditionella och har inte förändringen i sig. Att förändra sig handlar om att se att när medarbetarna växer då kan också organisationen växa. Man måste ha en vilja av att säkerställa att man har rätt människor som vill växa och vara kvar. 

Vad är det vanligaste rådet du ser att "kunniga" ger som är fel eller som du inte hållet med om?

- Att fokusera på Employer Brand. Jag tycker att man ska jobba med sitt Employee Brand. Om jag drar en parallel så kan man säga att Employer Brand är vad ett hotell skriver på hotels.com, ett Employee Brand är vad gästerna skriver på hotels.com. jag säger inte att vi inte ska bry oss om Employer Brand men du får per automatik ett bra Employer Brand om du har ett bra Employee Brand.

- Min tes är att allas uppfattningar och erfarenheter är vad varumärket är, det är inte vad vi försöker säga som gäller, det är hur folk uppfattar oss som kommer att avgöra.

Vad är det vanligaste misstaget du ser organisationer gör?

- Att man satsar för mycket på struktur och för lite på kultur. Företag jobbar så mycket med struktur, riskminimering och kontroll. När man egentligen borde jobba med kultur, utveckling och fortroende. Jag ser så många som tar fram en struktur för att riskminimera så att det inte blir fel och sedan kontrollerar för att se så att det inte blir fel. Istället för att fokusera på att jobba med människor som ser till att det inte blir fel. Jobbar man med det så kommer man inte ha samma behov av struktur.

Om man bara ska fokusera på en sak, vad ska man göra då?

- Rätt människa på rätt plats som vet vad de ska göra och älskar att göra det.

 

Vill du se Svante föreläsa och få fler inpirerande tips? boka plats till dig och dina kollegor på Future of Work den 2 juni 2017 i Stockholm.

Anmäl dig till Future of Work

 

Låt oss veta vad du tycker!

Har vi rätt eller är vi ute och cyklar?

Prenumerera på artiklar

Relaterade artiklar

Intervju med Heléne Lidström, Författare till "Det nya arbetslivet"

Intervju med Heléne Lidström, författare till Det Nya Arbetslivet. "Ledningen behöver vara med på det och agera förespråkare och förebilder i ...
Läs artikeln

3 viktigaste 2017. Vad är DW, BOT och AI?

Vill du veta vilka trender du måste hänga med på 2017? ta en titt på dessa områden för er digitala arbetsplats.
Läs artikeln

Att skriva en digital strategi - del 3: Skapa strategidokumentet

Med mål och prioritering, samt tydliga målbeskrivningar som förklarar hur och varför ni skall uppnå målen så är er digitala strategi på plats.
Läs artikeln