Upphandla molntjänster: De 2 viktigaste att tänka på i en upphandling

Ett enkelt sätt för att kraftigt öka värdet av era upphandlingar är att göra två små och enkla övningar innan man går ut till möjliga leverantörer.
Lästid: 2 min
Fredrik Ljungdell
Tillbaka till bloggen

När en upphandling triggas från IT brukar det oftast handla om att man behöver ersätta riktigt gamla system på grund av inkompabilitet eller end-of-life. I andra fall, när den triggas från någon ute  i organisationen är det inte ovanligt att både behov, inköp och driftsättning sker utan ITs inblandning, resultatet är det vi kallar skugg-it.

En av utmaningarna med att göra upphandlingar är att det ursprungliga syftet till upphandlingen ofta ostört styr resultatet, man släpper ogärna in andras behov, insikter eller åsikter i projektet.

Det ger antingen platta och effektlösa inköp eller lokalt effektfulla men osanktionerade och inkompatibla inköp som skapar små öar av applikationer och lösningar. 

Ett enkelt sätt för att kraftigt öka värdet av era upphandlingar är att göra två små och enkla övningar innan man går ut till möjliga leverantörer.

1. Ta fram en enkel strategibeskrivning för upphandlingen

Att tidigt förankra projektet i organisationens övergripande mål och förtydliga syftet är ett enkelt sätt att öka värdet och intresset kring ett projekt. Att alla förstår arbetet och hur det hjälper företaget framåt är en förutsättning för ett lyckat projekt. Detta gör du enklast med en strategibeskrivning.

2. Gör en enkel medarbetarundersökning

Dela strategibeskrivningen och gå ut i organisationen för att samla in dina användares behov, önskemål och idéer kring den lösning du ämnar att upphandla. Det är ett mycket effektivt sätt för att forma dina frågor och prioriteringar när du går ut till möjliga leverantörer.

De två tipsen ovan är 2 av 10 steg i den metodik vi själva använder för behovsanalys inför IT-upphandlingar, UCIT Insights. Metoden används av flera av Sveriges mest framgångsrika företag med konsekvent goda resultat. Du kan helt kostnadsfritt ladda ner hela guiden för UCIT Insights med alla 10 stegen inklusive stödmaterial som mallar, checklistor och exempel på länken nedan.

 

Guide till behovsanalys för IT-upphandling

Låt oss veta vad du tycker!

Har vi rätt eller är vi ute och cyklar?

Prenumerera på artiklar

Relaterade artiklar

Vikten av internlansering

En förändring av ett arbetssätt som drivs av positiva upplevelser inleds med förståelse. Förståelse skapas genom tydlig information och kommunikation.
Läs artikeln

Att skriva en digital strategi - del 4: Efterlevnad och lansering

När strategin väl är skriven så påbörjas det verkliga arbetet med att uppnå de mål som satts i strategin.
Läs artikeln

Blanda häxa på personalen - bygg tvärgrupper

Blanda häxa på din personal! Sätt samman personer från olika avdelningar i tvärgrupper för att fånga in allas åsikter och behov
Läs artikeln