Blanda häxa på personalen - bygg tvärgrupper

Blanda häxa på din personal! Sätt samman personer från olika avdelningar i tvärgrupper för att fånga in allas åsikter och behov
Lästid: 2 min
Josefine von Uthmann
Tillbaka till bloggen
Vi är säkert många som någon gång testat att blanda en häxa... Men hur många har blandat en häxa på sin personal, och varför skulle man göra det? 
Jo för att genom att blanda häxa på din personal, samla personer från olika avdelningar och funktioner, kan du skapa effektiva tvärgrupper. 
 
Tvärgrupper är väldigt effektiva och bra medel att använda i olika projekt då de ser till att flera behov och åsikter i företaget fångas upp.
 
Ska man som företag till exempel upphandla något nytt system eller köpa in en ny IT-tjänst är det ju önskvärt att systemet eller tjänsten passar och underlättar arbetet för alla i företaget.Ett sätt att öka chanserna till att detta är att låta projektgruppen bestå av representanter från olika avdelningar och funktioner i företaget - alltså en tvärgrupp.
 
Användandet av tvärgrupper ökar alltså chanserna att man köper in nya system eller tjänster som alla i företaget kommer ha användning av.
 
Personal från olika avdelningar har olika behov och önskemål. Om de olika avdelningarna finns representerade i projektgruppen kan dessa behov och önskemål komma fram i upphandlingen. Användandet av tvärgrupper ökar alltså chanserna att man köper in nya system eller tjänster som alla i företaget kommer ha användning av. Även viljan att använda systemet eller tjänsten kan öka då alla avdelningar känner sig hörda och delaktiga då de haft en representant i projektgruppen. 
 
Förutom lyckade upphandlingar kan tvärgrupper även leda till att man hittar synergier mellan olika avdelningar. Även mellan avdelningar, grupper och personre där man inte trodde det var möjligt på grund av olika arbetssätt och uppgifter. Men genom att samlas och arbeta tillsammans i en projektgrupp kan nya samarbeten, idéer och projekt växa fram. 
 
Så du gör rätt i att inte ha blandat din sista häxa!
 
Guide till behovsanalys för IT-upphandling

Låt oss veta vad du tycker!

Har vi rätt eller är vi ute och cyklar?

Prenumerera på artiklar

Relaterade artiklar

Vikten av internlansering

En förändring av ett arbetssätt som drivs av positiva upplevelser inleds med förståelse. Förståelse skapas genom tydlig information och kommunikation.
Läs artikeln

Att skriva en digital strategi - del 4: Efterlevnad och lansering

När strategin väl är skriven så påbörjas det verkliga arbetet med att uppnå de mål som satts i strategin.
Läs artikeln

Upphandla molntjänster: De 2 viktigaste att tänka på i en upphandling

Ett enkelt sätt för att kraftigt öka värdet av era upphandlingar är att göra två små och enkla övningar innan man går ut till möjliga leverantörer.
Läs artikeln