Vad googlades? topplistan för 2015

De flesta av de populära googlingarna 2015, både i världen och i Sverige, kan antas handla mer om nöje och underhållning än om fakta (kändisar, spel och filmer).
Lästid: 3 min
Josefine von Uthmann
Tillbaka till bloggen
mest googlat under 2015

”Jag vet inte, googla det!” Hur många gånger har man inte sagt den frasen? I alla fall så pass ofta att verbifieringen ”googla” inte ifrågasätts. Själv googlar jag väldigt ofta. Så fort en fråga om någonting dyker upp; när dog Michael Jackson? när infaller vintersolståndet? tar jag fram mobilen och kollar upp det på Google.

Tydligen är jag inte ensam om att använda Google. I Sverige görs ca 50 miljoner googlingar varje dag. På ett år blir det över 18 miljarder sökningar. Google har nu sammanställt 2015 års söktrender, både i världen överlag och i Sverige. Dessa listor visar vad vi sökte efter mest, alltså vad som intresserade oss mest under det gångna året. Listorna har rensats för vanliga sökord som ”Cats” eller ”Weight loss” för att endast rangordna de årsspecifika googlingarna för 2015.

Top 10 i världen

  1. Lamar Odom (Kändis)
  2. Charlie Hebdo (Tidskrift utsatt för terrorattentat)
  3. Agatio (Spel)
  4. Jurassic World (Film)
  5. Paris (Utsatt för terrorattentat)
  6. Furious 7 (Film)
  7. Fallout 4 (Spel)
  8. Ronda Rousey (Kändis)
  9. Caitlyn Jenner (Kändis)
  10. American Sniper (Film) 


De flesta av de populära googlingarna 2015 handlar alltså troligen mer om nöje och underhållning än om fakta (kändisar, spel och filmer). Om de här listorna reflekterar världen vi lever i och vad vi var nyfikna på under 2015, vad säger då listorna om oss som människor och våra beteenden? Kan man ens dra några sånna slutsatser utifrån vad vi googlar?


Läs mer: 4 tips som höjer din produktivitet



Om jag tänker efter när och varför jag själv googlar så är det när jag vill ha information eller kuriosa snabbt, och snabbast är det att ta fram mobilen och googla. Hälften av alla sökningar på Google gör vi faktiskt i våra mobiltelefoner. Den information som lämpar sig bäst för att ta in via mobilen är just information som är kort och enkel, alltså information om Lamar Odom som överdoserar på en bordell och inte vilka upptäckter som belönades med nobelpriset i medicin.

Kanske är det vilken typ av enhet vi googlar på som styr utformningen av googlingen. Därmed blir Googles topplistor en spegelbild av det mobila samhället vi lever i idag. Mobilen är en central del i våra liv, både privat och i arbetet. Då snabb/enkel information är lättare att ta in via mobilen blir det denna typ av information vi oftast googlar, vilket återspeglas i Googles topplistor. Men vad betyder det här för företag? Måste företag anpassa sin information och kommunikation mer efter det mobila samhället? Och hur ser framtiden ut? Kanske kommer vi i takt med att vi blir allt mer mobila lära oss att även i mobilformat googla och läsa om årets nobelpristagare.

Låt oss veta vad du tycker!

Har vi rätt eller är vi ute och cyklar?

Prenumerera på artiklar

Relaterade artiklar

IoT: hot eller möjlighet?

Vad betyder teknikbegreppet Internet of Things och hur ser framtiden ut? I det här blogginlägget får du ta del av praktiska exempel och ...
Läs artikeln

Coolifiering genom teknik - vår planets räddning?

Teknik är svaret på så många frågor idag. Är det även svaret på hur vi ska rädda vår planet?
Läs artikeln

3 anledningar till varför du ska upprätta en digital strategi!

Varför ska du upprätta en Digital Strategi och hur gör man för att den ska hjälpa er att nå bolagets affärsmål?
Läs artikeln