Vikten av kärlek vid första ögonkastet

Det är inte stora marginaler man har att jobba för upplevelsen. Vi skapar vi oss nämligen en uppfattning av hemsidan väldigt snabbt, redan efter 50 millisekunder.
Lästid: 5 min
Josefine von Uthmann
Tillbaka till bloggen

mobilanpassning av hemsidor, användarupplevelse

Jag skrev tidigare ett blogginlägg om det som var mest googlat under 2015. Någonting som fångade mitt intresse var att 50% av alla googlingar görs via våra mobiltelefoner. Min kollega Rebecka skrev ett annat blogginlägg om framtidens mobila strategi och hur viktigt det är för företag att formulera strategier för ett mobilt arbetsätt, oavsett vilken bransch man befinner sig i. Vi kan konstatera att mobilen är en stor del i vårt samhälle idag.


Mobilanpassning av hemsidor

I Rebeckas inlägg kunde vi läsa att 61 % av företag har en mobil sajt eller har optimerat sin nuvarande sajt för mobila enheter. Och detta är väldigt viktigt att göra. Vi har alla upplevt situationen där man går in på ett företags hemsida och får scrolla både upp-och-ner och i sidled för att hemsidan är för stor för den mobila skärmen. Hur vi som besökare upplever en hemsida är viktigt. 74 % anger att de är villiga att återkomma till hemsidan om upplevelsen är bra enligt en undersökning från Gartner. Dessutom uppger 40 % att de väljer att gå till en konkurrent om de inte är nöjda med upplevelsen på hemsidan. 

Du får 50 millisekunder på dig

Det är inte stora marginaler man har att jobba med när det gäller upplevelsen. Vi skapar vi oss nämligen en uppfattning av hemsidan väldigt snabbt, redan efter 50 millisekunder. Efter 10 sekunder på hemsidan har vi bestämt oss för om vi vill stanna kvar på den eller inte. Så kärlek vid första ögonkastet stämmer verkligen, iallafall när det kommer till hemsidor. Första intrycket baseras till 94 % på design, inte vad som står i texten. Om hemsidans layout är det som fångar vårt intresse blir det ännu viktigare att hemsidan är snygg och anpassad till mobilen. 

Rätt information på rätt plats

Så för att fånga besökarna på vår hemsida måste de gilla vad de ser, redan vid första ögonkastet. Anledningen till att vi vill att besökarna ska gilla hemsidan är ju för att vi vill omvandla dem till betalande kunder. Det är ju därför företag har en hemsidan, för att sälja sina produkter eller tjänster. För att de ska bli betalande kunder måste de även stanna kvar på sidan. Nästa steg, efter layouten i att skapa en bra kundupplevelse, är att anpassa informationen på hemsidan efter den enhet besökaren är på. Vi är ute efter olika information om vi använder mobilen eller datorn. I mobilen vill man ha snabb information som öppettider, vart närmaste butik ligger eller prisinformation. Om den information jag söker efter när jag är inne via mobilen är lätt att hitta ökar chanserna att jag blir en betalande kund, eftersom att helhetsintrycket av min upplevelse på hemsidan är positivt. Alltså, för att göra våra besökare på hemsidan till betalande kunder måste de få en bra upplevelse på hemsidan, både genom en tilltalade layout och lättillgänglig information.


Varför du ska ha en mobilanpassad hemsida

Det är idag inte ovanligt att vi köper varor eller tjänster via våra mobiler. Och det gäller inte bara småsaker, Ebay säljer 4 Ferraribilar via deras mobila hemsida - varje månad. Här är några anledningar till varför det är bra att satsa på en mobilanpassad hemsida:
  1. Vi shoppar mer på mobila enheter än på datorer
  2. En tredjedel av all trafik på nätet sker på mobila enheter
  3. Vi spenderar mer tid på mobilen än andra media-enheter, som TV
  4. Mobilanpassade hemsidor har dubbel converstion rate, fler besökare omvandlas till betalade kunder än på icke-mobilanpassade hemsidor i mobilen
Även ditt företag kan öka sin försäljning på mobila enheter genom att få kunderna att vilja stanna på din hemsida. Så se till att ge ditt företag möjligheter att sälja er ”Ferrari” genom att skräddarsy er hemsida för mobila enheter, genom design och information. Men kom ihåg att besökaren fattar tycke, eller inte, för din hemsida väldigt snabbt.

Nästa steg i en förbättrad användarupplevelse kanske är att skapa en app för ditt företag?

Låt oss veta vad du tycker!

Har vi rätt eller är vi ute och cyklar?

Prenumerera på artiklar

Relaterade artiklar

IoT: hot eller möjlighet?

Vad betyder teknikbegreppet Internet of Things och hur ser framtiden ut? I det här blogginlägget får du ta del av praktiska exempel och ...
Läs artikeln

Coolifiering genom teknik - vår planets räddning?

Teknik är svaret på så många frågor idag. Är det även svaret på hur vi ska rädda vår planet?
Läs artikeln

3 anledningar till varför du ska upprätta en digital strategi!

Varför ska du upprätta en Digital Strategi och hur gör man för att den ska hjälpa er att nå bolagets affärsmål?
Läs artikeln